Tuesday, May 13, 2008

Kelas Kemahiran ICT

Alhamdulillah, selesai sahaja proses pendaftaran ....... semua peserta dibentukkan kepada beberapa kumpualan yang majmuk. Yang mana ahli kumpulan terdiri dari pelbagai sekolah yang turut hadir. Mula-mula tu, memang agak kekok untuk bergaul antara satu sama lain. Lagipun mereka memang tidak pernah kenal diantara satu sama lain pun. Nama lagi "budak-budak kan".

Selesai sahaja hari pertama, mereka kini berjuang untuk hari berikutnya. Apa kita tahu, mereka semua sihat pada hari seterusnya. Syukur, semua peserta sihat dan bertenaga. Hari pertama di kelas, memang menakjubkan. Peserta begitu bersemangat sekali. Wah!!!

Satu jam setengah kelas pembelajaran ICT, peserta akan diberi masa untuk membuat latihan kenderi. Pakar akademik mengatakan, latihan amali selain dari teori mampu meningkatkan pemahaman seseorang pelajar. Disamping membuat latihan di komputer masing-masing, pelajar-pelajar juga dilatih menjadi trainer junior dihadapan kelas. Mudah-mudahan apabila mereka kembali kesekolah mereka mampu memberi tunjuk ajar kepada guru dan rakan-rakan disekolah. Insya Allah...


Adik-adik tekun melayari internet. Kaedah pencarian menggunakan internet, menarik minat pelajar.

Pemilihan sekolah luar bandar memberi peluang kepada pelajar dari pelbagai jenis bangsa untuk menyertai kem ini.